Akty własności samochodów z USA. O czym nam mówią?
Za akt własności importowanego pojazdu uważa się dokument „Certificate of Title”. To właśnie w nim znajdziemy informacje o tym, kto jest właścicielem auta, kto kupującym, a także podstawowe dane samochodu. „Certificate od title” można uznać za jeden z najważniejszych dokumentów, dzięki którym w ogóle sprowadzenie i rejestracja pojazdu w Polsce będzie możliwa. Wyróżniamy trzy grupy tytułów własności. Co warto o nich wiedzieć?
Pojazdy „czyste”
Najdroższe są oczywiście auta z „Clear Title” lub „Original Title” – czyli pojazdy bezwypadkowe i te, w których szkoda nie została zgłoszona do ubezpieczyciela (często dzieje się tak w przypadku pojazdów z wypożyczalni). Import aut z USA z „czystym” Title jest bezpieczny, a nowy właściciel na pewno nie będzie mieć problemów z rejestracją pojazdu.
Auta po szkodzie
Auto z uszkodzeniami są tańsze. Chociaż Amerykanom nie opłaca się często naprawiać nawet niewielkich szkód, Europejczycy mają do tego tematu zupełnie inne podejście. Dlatego zazwyczaj okazuje się, że import auta i jego naprawa w dalszym ciągu są dla Europejczyka bardziej opłacalne, niż zakup tego samego modelu na starym kontynencie. Część samochodów po naprawie i przejściu badania technicznego uda nam się zarejestrować w Polsce. Ważne, aby akt własności miał opis „Salvage Title”, „Salvage Rebuildible Title”, „MV-907A” lub „Rebuildable”. Jeśli tytuł własności brzmi „Salvage – greather than 75%”, rejestracja bywa możliwa. Jednak zależy, na jakiego urzędnika trafimy, nie warto więc ryzykować.
Rozległe uszkodzenia
Trzecią grupą są samochody, których uszkodzenia są za duże, aby można je było zarejestrować w Polsce. Do Europy są zazwyczaj kupowane na części. W przeciwnym wypadku powinno się pomijać auta o tytule:
- ACQ BILL OF SALE
- ACQUISITION BILL OF SALE
- ARTIFICERS LIEN TRANSFER
- ABND/LIEN NC DLR ONLY DELAY
- BR
- BV
- CLEAN TITLE - NO VIN
- CLEAN TITLE W/ UNSATIS LIEN
- CERTYFICATE OF DESTRUCTION
- CERT OF SALV BRANDED FLOOD
- DISMANTLER W/ UNSATISFIED LIEN
- EXPORT BILL OF SALE
- FOR JUNK
- FLOOD
- FLOOD SALVAGE
- FLOOD TITLE
- FIRE DAMAGE
- FOR PARTS ONLY
- FLOOD SALVAGE VEHICLE TITLE
- IRREPARABLE
- MV907A WAIV-272.1
- MV37 P.O. DISM ONLY
- MV907A W/ BRAND WAIVE
- MV907A W/ NO PUBLIC VIN
- MV907A W/ UNSATISFIED LIEN
- MV-51B / STMT OF OWNERSHIP
- MV907A W/ MD REASSIGNMENT
- MV35 NO TITLE-DISMANTLE/SCRAP
- NY-MV-51
- NON-REBUILABLE
- NON-REPAIRABLE
- PARTS ONLY
- PARTS ONLY W/NY REASSIGMENT
- REBUILDABLE KIT CAR
- REBLT SALV W/ UNSATISFIED LIEN
- SALVAGE THEFT - NO PUBLIC VIN
- SALVAGE TITLE DAMAGE WATER/FLOOD
- WATER
- WATER/FLOOD
Przeglądając różne typy aktów własności, możemy natrafić też na komunikat „Bill of sale”. Oznacza to, że w razie zakupu, będziemy musieli zgłosić się po wydanie „Certificate of Title” i zapłacić za to około 200 dolarów. Zazwyczaj jednak samochody z „Bill of sale” nie nadają się nawet na eksport.